NGO dirayu supaya Razouq yang kini berlindung di kem pelarian Mashhad Rouhin  di pinggir Idlib, diberikan rawatan di Turki.

Oleh Razali Awang

Gambar yang dikongsi ini mengingatkan kepada lirik lagu Namun Ku Punya Hati.

Maafkan, wahai teman

‘Ku menumpang di sudut dunia

Mencari ketenangan

Sampai masa ‘ku pergi jua…

Omar Razouq Abdel Razzaq, tujuh tahun, anak yatim menghidap cerebral palsy dan kekurangan zat makanan yang menyebabkan tumbesaran terbantut.

Melalui media sosial, mereka yang bersimpati dengan nasibnya, merayu kepada pertubuhan bukan kerajaan (NGO) supaya kanak-kanak yang kini berlindung di kem pelarian Mashhad Rouhin  di pinggir Idlib, diberikan rawatan di Turki.

Itu keadaan Razouq, belum lagi nasib adiknya yang turut menghidap penyakit yang sama.

Peluang untuk Razouq sembuh dan kembali hidup seperti kanak-kanak normal lain adalah mustahil namun dia juga berhak menikmati keselesaan seperti rkan yang sebaya dengannya.
Advertisement

Dalam keadaan begini, hebat sungguh ibunya yang terus menjaga kedua-dua anak yang cacat, berlindung di kem pelarian yang mana hidupnya hanya bergantung dengan belas ihsan orang lain. Namun amanah Allah ini tetap dijaga dengan sebaik mungkin.

Peluang untuk Razouq sembuh dan kembali hidup seperti kanak-kanak normal yang lain adalah mustahil namun paling tidak, jika diberikan rawatan di Turki, keadaannya jauh lebih baik dan selesa.

Rayuan telahpun dikemukakan kepada pihak berkuasa Turki supaya kanak-kanak istimewa ini dan keluarganya diberi kebenaran untuk mendapat rawatan di seberang sempadan. Semoga dengan doa pembaca semua, ia menjadi kenyataan. Foto Syria Care

  • RAZALI AWANG adalah sukarelawan Media Syria Care.

Advertisement
Please follow and like us:

Author / Editor

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *