Berikut adalah kenyataan media secara bersama oleh sepuluh pertubuhan bukan kerajaan (NGO) terhadap nasib rakyat Kashmir yang sekarang di bawah kerajaan India.

27hb Oktober 2019  

Pada peringatan Hari Hitam Kashmir hari ini, 27 Oktober 2019, kami menyatakan solidariti kami dengan semua warga Kashmiri bukan sahaja kerana penghapusan status istimewa wilayah Kashmir yang dipertikaikan oleh India tetapi yang lebih penting adalah kerana penafian hak  Kashmir untuk menentukan nasib dan masa depan sendiri. 

Hari Hitam ini adalah sejarah hitam untuk dunia. Ini adalah kisah nasib Kashmir di bawah penindasan kerajaan India yang memusnahkan lebih daripada setengah juta rakyat Kashmir sejak pemisahan India dan Pakistan pada 1947. 

Di dalam zon paling tinggi operasi ketenteraan di dunia, Kashmir terpaksa hidup dalam keadaan yang sangat tertindas oleh tentera India. 

Kami mengutuk siri tindakan menghukum secara kolektif yang diambil oleh India keatas Kashmir. India telah mengenakan sekatan ke atas Jammu Kashmir sejak 5 Ogos.

Kami mengambil perhatian serius mengenai laporan Gabungan Kumpulan Parlimen (APPG) di Parlimen British mengenai Kashmir  yang melancarkan laporan siasatannya ke atas pelanggaran berleluasa hak asasi manusia di Kashmir yang diduduki India (IoK) , mendesak kerajaan India menghapuskan Akta Kuasa Khas 1990 Angkatan Bersenjata India (Jammu dan Kashmir ) dan membolehkan pendakwaan terhadap pasukan bersenjata dan anggota keselamatannya dalam sistem kehakiman awam.

Laporan APPG mengenai Kashmir, mengatakan bahawa pada bulan Jun 2018, Siasatan Tinggi Pesuruhjaya PBB untuk Hak Asasi Manusia (OHCHR) merujuk kepada perkembangan baru-baru ini di Kashmir yang diduduki India. Laporan komprehensif mereka menggabungkan analisis menyeluruh tentang pelanggaran hak manusia yang meluas di Kashmir yang ditadbir India selama dua tahun terakhir.

Kini, menutup semua talian komunikasi dan menyekat pergerakan orang awam di Kashmir yang diduduki India, bertentangan dengan Resolusi Majlis Keselamatan PBB. 

Sejak sekatan oleh India, keadaan kemanusiaan Kashmir semakin memburuk pada hari ini. Dengan penguatkuasaan perintah berkurung 24 jam, warga Kashmir sedang menghadapi kematian yang perlahan-lahan.

Tiada akses kepada makanan dan ubat untuk 8 juta warga Kashmir adalah tidak berperikemanusiaan. Wanita kanak-kanak dan orang tua tua terkunci di kediaman mereka tanpa akses kepada pergerakan bebas dan keperluan asas. 

Penutupan masjid dan menafikan umat Islam untuk melaksanakan solat Jumaat mereka selama hampir 3 bulan adalah tidak dapat diterima. 

Kami mengutuk pasukan India yang memerintah di Jammu Kashmir dengan senjata pelet yang masih digunakan dalam operasi mereka untuk sengaja membutakan rakyat Kashmir. 

Kami melihat keputusan sepihak oleh India sebagai perampasan wilayah Kashmir yang melanggar resolusi Majlis Keselamatan PBB (UNSC),  hak asasi manusia dan undang-undang antarabangsa.

Kami menegaskan sokongan kuat kami kepada tuntutan Kashmir untuk menentukan nasib sendiri dan serta desakan untuk melaksanakan banyak Resolusi UNSC untuk menyelesaikan pertikaian tersebut. 

Ini sememangnya bukan sahaja pertikaian dua hala yang dilihat oleh India tetapi satu krisis antarabangsa yang mesti diselesaikan melalui UNSC. 

Kami percaya bahawa bantahan antarabangsa yang mengutuk India kerana mengguna cara yang keras untuk menyekat suara yang membantah di Kashmir mesti dipertinglatlan. Lebih banyak suara daripada komuniti antarabangsa harus didengar untuk menekan India  menghentikan keganasannya. 

Advertisement

Tekanan ke atas India mesti ditingkatkan untuk menghalang tindakan yang tidak adil terhadap Kashmir. 

Kami tidak melihat isu ini sebagai peminggiran  diplomatik ke atas Pakistan. Laporan-laporan yang didedahkan tersebut, menafikan bahawa”dunia telah menolak” apa yang berlaku di Kashmir seperti didakwa media India.

Kami menyeru 15 anggota Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa untuk merujuk kepada resolusi yang diluluskan pada tahun 1948 bahawa plebisit perlu dilaksanakan untuk Kashmir untuk menentukan masa depan mereka sendiri. Ini telah ditolak oleh India selama 70 tahun yang lalu.

Kebimbangan yang serius diberi  terhadap penyalahgunaan hak asasi manusia di Kashmir (IOK) yang meragukan India adalah berleluasa dan kami menyeru segera menghentikan pelanggaran hak asasi manusia secara besar-besaran di IoK, dan menamatkan kebebasan yang dinikmati oleh pasukan keselamatan India yang beroperasi di Kashmir.

https://www.aljazeera.com/news/2018/01/india-republic-celebrations-black-day-kashmir-180126090401705.html

KAMI MENGGESA:

1. Sekatan ke atas Jammu dan Kashmir oleh India perlu dihentikan dan kehidupan awam mesti dibenarkan kembali ke keadaan normal.

2. Akta Khas Kuasa 1990  India mesti dimansuhkan untuk membolehkan pendakwaan terhadap tentera dan anggota keselamatan yang terlibat dalam pelanggaran hak asasi manusia. Kami menyeru larangan penggunaan senjata  pellet oleh tentera India yang bertujuan membutakan penunjuk perasaan di Kashmir.

3. Tangkapan terhadap penentang oleh pihak berkuasa India di Jammu dan Kashmir mesti dihentikan dan mereka yang dipenjara mesti dibebaskan jika tidak ada pertuduhan terhadap mereka. Kuasa tahanan atas nama pentadbiran, mesti selaras dengan prinsip undang-undang antarabangsa.

4. Penyiasatan bebas ke atas individu yang hilang secara paksa dan mengenalpasti mayat di kubur massa dan tidak bertanda di Kashmir yang diduduki India mesti dilakukan untuk mengenal pasti keluarga mangsa yang disyaki.

5. Warga Kashmir yang ditindas oleh India mesti diberi hak penentuan nasib sendiri . Penggunaan cara yang kejam untuk menekan perjuangan pembebasan Kashmir mesti dihentikan. India telah terlibat dalam pelanggaran hak asasi manusia di IoK yang harus disiasat dan mereka yang bertanggungjawab mesti didakwa.

Kami percaya penyelesaian kepada pertikaian Kashmir sangat penting untuk keamanan, keamanan dan kestabilan Asia Selatan dan seterusnya.

Keengganan untuk melibatkan dalam dialog dan terus menindas aspirasi Kashmir untuk kebebasan akan membahayakan keamanan dan keamanan serantau dan juga antarabangsa.

  • MOHD AZMI ABDUL HAMID (Presiden Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (MAPIM)
  • DATUK SERI AHMAD AWANG (Aliansi Pengerusi Masjid Dunia di Pertahankan Al Aqsa)
  • DATUK WIRA ABDUL GHANI SHAMSUDIN (Pengerusi Sekretariat Himpunan Ulama Asia)
  • DATUK TAHIR KHAN (Pengerusi Persatuan Komuniti Pakistan Malaysia)
  • JOHAN ARIF ISMAIL (Pengarah iReach Malaysia)
  • DATIN AMINAH ZAKARIA (Pengerusi SALIMAH Malaysia)
  • ROZAIDI TAIB (Pengarah Peduli Ummah Malaysia)
  • FADHIL YUSNI (Forum (Pemuda Malaysia-Kashmir)
  • ZULKIFLI IBRAHIM (Pengerusi Masjid Muhammad Al Fateh, Malaysia)
  • NASIR ZAKARIA (Pengerusi Ummah Care)
Advertisement
Please follow and like us:

Author / Editor

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *