Virus yang kini meragut lebih 1,700 nyawa itu didakwa berpunca di sebuah makmal bio-keselamatan yang terletak kurang beberapa batu dari pasar tersebut. – Foto Reuters

CHINA didakwa masih melindungi punca sebenar penularan wabak COVID-19 yang sebelum ini dikatakan bermula di sebuah pasar makanan laut di Wuhan, China.

Senator Amerika Syarikat, Tom Cotton ketika ditemu bual Sunday Morning Futures menerusi saluran Fox News sekali lagi menegaskan kerajaan China menipu sejak dahulu dan terus menipu sehingga hari ini.

“Situasi ini makin memburuk sebab China telah menipu sedari mula dan terus menipu sehingga hari ini.

“Malah, terdapat banyak lagi yang masih tidak diketahui berkenaan virus ini.

Tom Cotton

Contohnya, berapa ramai individu yang boleh dijangkiti sekiranya salah seorang adalah pembawa virus tersebut,” katanya memetik laporan agensi.

Beliau turut mendakwa virus yang kini meragut lebih 1,700 nyawa itu berpunca di sebuah makmal bio-keselamatan yang terletak kurang beberapa batu dari pasar tersebut.

“Kita tidak mempunyai bukti berkenaan penyakit ini bermula di situ, namun ketidakjujuran China sejak mula perlu dipersoalkan,” katanya.

Dalam perkembangan sama, South China University of Technology turut merumuskan bahawa koronavirus itu berkemungkinan berpunca dari sebuah makmal di Wuhan.

Advertisement

Ia menjurus kepada kajian terhadap kelawar dan penyakit pernafasan yang dibawa oleh haiwan di Pusat Kawalan Penyakit Wuhan dan Institut Virologi Wuhan.

Para saintis China percaya virus tersebut mungkin mula hidup di fasiliti kajian yang terletak cuma 300 meter dari pasar Wuhan.

Kertas kajian oleh Botao Xiao dan Lei Xiao dari universiti tersebut menyatakan Pusat Kawalan Penyakit Wuhan ‘melahirkan’ penularan wabak itu di wilayah Hubei kerana menyimpan haiwan pembawa penyakit di makmal mereka termasuk 605 ekor kelawar – yang merupakan haiwan dikaitkan dengan virus tersebut.

Laporan itu menyatakan: Urutan genom (genome sequences) daripada pesakit adalah 96 peratus atau 89 peratus menyerupai koronavirus Bat CoV ZC45 yang ditemui pada Rhinolophus (spesies kelawar).

Ia menerangkan bagaimana kelawar asli hanya terdapat sekitar 600 batu jauhnya dari pasar makanan laut Wuhan dan kebarangkalian kelawar yang terbang dari wilayah Yunnan dan Zhejiang adalah minimum. – ASTRO AWANI

Advertisement
Please follow and like us:

Author / Editor

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *