Tragedi berdarah Memali pada 19 November 1985

(Memali – 1983) Ketika tercetus isu kafir mengkafirkan dalam kalangan sesama Islam   awal 1980-an, saya menjadi wartawan sambilan (stringer) Utusan Melayu di Alor Setar, Kedah.   Saya berkerja dengan Utusan Melayu di Alor Setar pada 1983 kemudian datang ke Kuala Lumpur untuk menjadi wartawan tetap pada 1984.

Isu itu tercetus daripada khutbah yang disampaikan oleh pemimpin politik muda, Abdul Hadi Awang di Kampung Banggol Peradong, Kuala Terengganu pada 7 April 1981. Petikan khutbah itu dijadikan poster serta dirakam kemudian diedarkan ke seluruh negara.

Baling menjadi tarikan saya selepas menjadi subjek dalam demontrasi pelajar besar-besaran di Kuala Lumpur tahun 1974 kerana didakwa berlaku kebuluran di daerah ini. Bagaimanapun kerajaan menafikan adanya kebuluran di Baling dalam media kawalan mereka.

Apabila berada di Baling awal tahun 1980-an pun keadaannya sangat memilukan. Apatah awal 1970-an. Saya tidak percaya dengan penafian kerajaan bahawa pernah berlaku kebuluran di Baling. Ini berdasarkan keadaan hidup awal tahun 1980-an yang saya saksikan sendiri.

Salah sebuah kampung yang saya susuri ialah Kampung Memali dalam mukim Siong di daerah Baling. Kampung Memali  antara 27 kampung dalam Mukim Siong.

Walaupun hampir semuanya dibelenggu kemiskinan tetapi mereka sangat meraikan tetamu. Saya dilayan dengan baik walaupun tahu saya dari Utusan Melayu. Selain dijamu dengan apa yang ada, saya juga dibekalkan dengan jagung yang baru dipetik dari kebun untuk dibawa pulang. Keakraban begitu terasa.

Mereka sangat terharu dengan kedatangan saya untuk menulis tentang kedaifan kampung itu yang sebahagian besarnya dihuni oleh penyokong-penyokong tegar Pas. Walaupun Utusan Melayu akhbar UMNO tetapi saya menyakinkan mereka yang saya tidak ada kena mengena dengan UMNO.

Menonjolkan kemunduran di Memali bukan agenda politik saya; sama ada untuk memberikan imej buruk kepada kerajaan negeri atau Pas.   Ini agenda keinsanan saya selain mengharapkan upah sebagai wartawan sambilan.

Tragedi berdarah Memali 19 November 1985

Saya tidak diberi gaji bulanan, cuma dibayar upah berdasarkan berita yang ditulis dengan kadar satu perenggan 80 sen. Selain agenda insani, saya mesti ada inisiatif untuk banyak menulis berita atau rencana dengan harapan lebih banyak mendapat bayaran.

Saya pula sangat terharu kerana walaupun kemiskinan harta benda, mereka kaya dengan hati insani. Mujurlah beberapa berita tentang rungutan mereka diberi perhatian oleh kerajaan negeri dan persekutuan waktu itu. Saya secara peribadi juga merasa turut membantu mereka. Ini agenda insani saya tanpa mengira kepercayaan politik.

Selain mengutip rungutan orang kampung, saya juga memerhati kesan-kesan sosial yang tenat daripada ketegangan politik seperti mengkafirkan sesama Islam kerana perbezaan fahaman politik.   Mereka ketiadaan maklumat untuk   membezakan   antara taksub dan waras. Sebahagian besarnya hanya bersumberkan “ceramah agama” di madrasah oleh tok guru dan penceramah yang dibawa dari luar.

Advertisement

Mereka tidak boleh dipersalahkan kerana tertutup.   Memang tidak ada sudut pandangan pilihan kedua dan ketiga. Satu-satu sudut pandangan yang diterima ialah daripada tok guru, ustaz atau penceramah dari luar sangat membekas di fikiran. Ini memberikan tindak balas keterlaluan kepada kelakuan politik.

Akibat terputus dengan dunia luar, sukarlah bagi mereka untuk mencari garis pemisah antara propaganda politik dan ceramah agama.

Pernah berlaku di sebuah daerah lain (bukan di Baling)   jenazah yang didakwa orang berfahaman berbeza tidak diziarahi, jauh sekali untuk diuruskan pengebumiannya oleh jiran sekampung. Tragedi begini pernah berlaku di depan mata saya apabila jenazah seorang lelaki terpaksa diuruskan oleh orang dari kampung yang berselang dengan kampungnya.

Di daerah lain pula pernah berlaku hanya lima atau enam orang sahaja yang mengusung keranda melintasi sawah yang luas terbentang. Bermakna jenazah itu telah dipulaukan kerana api politik yang menyala dan membakar kewarasan orang Islam di pedalaman Kedah.

Kampung Memali sekarang

Begitu juga berlaku beberapa kes di mana pasangan yang sudah berpuluh tahun berkahwin, beranak dan bercucu dipaksa nikah sekali lagi kerana nikah dulunya tidak sah. Saya ada mewawancara satu pasangan tua yang dipaksa bernikah semula kerana dulunya dinikah oleh orang yang sudah tidak Islam. Saya akan menceritakan kisah ini dalam posting yang lain.

Kes sembahyang Jumaat dua imam, satu imam kerajaan dan satu imam yang dipilih oleh orang kampung berlaku banyak tempat – bukan sahaja di Kedah. Inilah tingkah laku-tingkah laku politik yang saya lihat berlaku di pedalaman selepas tercetusnya isu kafir mengkafir.

Saya sangat musykil   adakah semua tindak tanduk politik yang bertentangan dengan Islam itu berlaku disebabkan “kesedaran” yang lahir secara semula jadi dari dalam diri tanpa pengaruh dari luar? Kenapa sebelum wujudnya parti politik dulu tidak wujud sengketa yang sebegini hebat? Kenapa berlaku pada awal dekad 1980-an yang pada masa sama pula meledak isu kafir mengkafir di seluruh negara? Secara kebetulan?

Semua persoalan ini berlegar di fikiran saya. Saya percaya ini kesan daripada isu kontroversi khutbah Abdul Hadi. Saya tidak pasti sama ada Abdul Hadi memang mengkafirkan orang berlawanan parti atau tidak.  

Tetapi saya pasti, kalau Abdul Hadi tidak bermaksud demikian, khutbah itu dipetik dan diletakkan dalam konteks yang salah. Dan kesalahan itu tidak diperbetulkan dengan segera malah disebarkan seolah-olah benar. Ini menjadi pemangkin orang kampung membina pemikiran dan kelakuan politik yang radikal.

Oleh yang demikian saya tidak terkejut apabila tercetus teagedi Memali yang mengorbankan 14 nyawa pada 19 November 1985. Saya lebih awal lagi membayangkan kelakuan-kelakuan politik yang radikal bakal berlaku. Mereka mempertahankan pendirian politik sama seperti mempertahankan agama.

Advertisement
Please follow and like us:

Author / Editor

2 thoughts on “Memali yang saya susuri”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *