Sabri Yunus dalam satu babak teater dikir barat Tok Janggut (Gambar ihsan DBP)

OLEH KU SEMAN KU HUSSAIN

SENI  teater moden memberikan ruang yang sangat luas kepada karyawan yang mempunyai  idea luar biasa melakukan eksperimen. Sifatnya yang tidak terbingkai oleh ciri-ciri khusus seperti teater tradisional memungkinkan karyawan merentas garis kreativiti yang biasa.

Salah satu keseronokan berkarya dalam teater moden  adalah dapat mencuba sesuatu yang baharu. Ada ruang berkarya selagi tidak melanggar adab agama, budaya dan moral. Selebihnya boleh dilakukan bukan sahaja mencari kelainan malah menghasilkan penciptaan baharu.

Teater  yang sedemikian boleh dibangunkan daripada unsur-unsur lain dan pada masa sama menjaga tuntutan daripada laras pembinaan dramatik. Keadaan yang bebas dan tidak terikat ini sebenarnya adalah ruang berkarya dengan menyeberang ke  sempadan seni yang lain.

Sabri Yunus  seorang pelakon, pengarah drama sekaligus pendikir yang hebat.  Beliau membesar dengan menyaksi dan terlibat secara langsung dalam seni dikir barat.  Selebihnya mempunyai keupayaan apresiasi seni yang tinggi. Cita-citanya untuk memberi ruang baharu pada dikir barat telah terhasil dengan baik.

Satu babak dalam teater dikir barat Tok Janggut (Gambar ihsan DBP)

Teater dikir barat Tok Janggut yang dipentaskan Rabu dan Khamis lalu di Dewan Tun Syed Nasir Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) adalah sebuah eksperimen yang berhasil. Sabri Yunus sebagai pengarah, teraju utama dan penulis naskhah melakukan dengan penuh sedar dan  terkawal.

Keberadaan teater  anjuran  DBP ini secara tidak langsung menjelmakan satu lagi pengkelasan atau genre teater yang mengangkat dikir barat sebagai tunggak utama.  Walaupun begitu  pengkelasan ini bukan suatu yang penting. Karya seni adalah suatu yang dinamik dan boleh merentas kelas-kelas tertentu diberikan pada sesebuah teater.

Masa yang sama sifat teater itu sendiri dibangunkan oleh cantuman seni yang berbeza – sastera,  lukisan, lakon,  tari dan muzik.  Semua ini saling mendirikan antara satu dengan lain.  Saling memberikan peranan di pentas yang memperagakan semuanya untuk matlamat yang satu.

Kejayaan pementasan dua malam itu bukan sahaja diukur pada sambutan,  malah sebuah koreografi  yang menghubungkan antara seni berdikir, muzik dikir barat dan lakon.  Sabri membawa dikir barat merentas lingkarannya  sebagai persembahan muzik tradisional pada teater muzikal.

Sabri memperlihatkan keupayaan menjadikan Tok Janggut sebuah pementasan teater yang unik apabila menggaul  secara berseni dengan dikir barat.  Malah ini juga kali pertama dikir barat diangkat sebagai penggerak naratif sebuah  pementasan teater.  Tuntutan teaterikal sebuah pementasan dipenuhi  dan sifat tradisional dikir barat  pula terpelihara.

Tok Janggut sebuah teater muzikal yang menggunakan muzik tradisional.  Bagaimanapun tidak sama dengan sebahagian besar teater muzikal dua dekad terakhir ini. ‘Teater muzikal’ itu lebih memperagakan selebriti dan fenomena berkenaan memberikan kesan tidak begitu baik pada perkembangan teater seluruhnya.

Hal ini berbeza dengan Tok Janggut.  Sekalipun Sabri membawa selebriti (pelakon drama) dalam Tok Janggut,  akan tetapi mereka tidak bertenggek di atas populariti semata-mata.  Sabri juga selebriti,  bezanya beliau dan pelakon-pelakon berbekal kebolehan dalam lakon dan dikir.

Sabri Yunus sebagai Tok Janggut (Gambar ihsan DBP)

Dalam konteks teater Tok Janggut

Advertisement
, Sabri memperlihatkan ruang kearifan dan kepakaran yang sentiasa terkawal.  Melakukan eksperimen dengan ilmu dan kemahiran adalah suatu yang sukar dtiru atau digugat. Sabri arif dalam seni dikir barat, menguasai adab dan tertib lakonan serta seorang tukang cerita yang mahir.

Maka yang kelihatan pada pementasan itu adalah keadaan saling memerlukan antara Sabri dan dikir barat. Beliau tidak bertenggek di atas pengaruh dan populariti dikir barat, akan tetapi mencipta ruang baharu bagi seni tradisi yang popular di Kelantan itu. Dalam sudut tertentu dikir barat pula menumpang Sabri untuk keluar daripada garis tradisi seni persembahan muzik tradisi.

Kisah perjuangan nasionalis di Kelantan, Tok Janggut atau nama sebenarnya  Haji Mohd Hassan sudah diketahui  umum, kecuali yang buta pada sejarah. Kalau tidak selengkapnya, setidak-tidak plot perjuangan Tok Janggut menentang penjajah British sudah lama difahami.

Maka yang tercipta dalam pementasan teater dikir barat ini bukan lagi cerita, sebaliknya percubaan mengangkat wacana perjuangan dengan menyusun kembali fragmen-fragmen yang dilalui dalam riwayat Tok Janggut. Sejak kecil hingga kembali ke pangkuan Ilahi.

Pentas terbahagi pada tiga –  hutan, pejabat penjajah dan di tengah-tengahnya berdiri narator yang menyampaikan riwayat Tok Janggut dalam bentuk dikir barat. Seni tata hias pentas yang konseptual dihasilkan dengan baik. Untuk pementasan begini, tidak memerlukan set atau latar pentas yang realisme.

Teater dikir barat  memberikan cabaran yang sangat besar kepada pengarah dan pelakon-pelakonnya. Dialog diungkap dalam bentuk dikir sama sekali tidak memungkinkan pelakon membuat ad libs atau menambah atau membuang sepatah dua kata dialog. Hal ini kerana dialognya mengikut hukum-hukum dikir yang sangat terjaga rima dan suku katanya.

Sabri  yang berlakon sebagai Tok Janggut beruntung kerana banyak dibantu oleh pelakon-pelakon yang merupakan ahli dikir.  Mereka bukan sahaja boleh berdikir dengan baik, malah masa yang sama pelakon yang hebat. Menguasai kedua-duanya – dikir dan lakon  menjadikan persembahan teater eksperimen suatu yang luar biasa.

Keberadaan Issey Fazli Sham (watak Brehing Teleng), Mokhtar Lembayug Sen (watak Ungku Besar), Jie Sina Kencana (watak Sarjan Che Wan) dan Asrul Faizal (watak Abas Berani) di pentas memberikan lakonan yang baik.

Sebenarnya sudah  lama Dewan Tun Syed Nasir tidak menerima limpahan penonton selepas era kegemilangan teater dekad 1980-an dan 1990-an berakhir.  Dewan ini menatang banyak pementasan teater yang besar seperti Hari-Hari Terakhir Seorang Seniman (arahan Johan Jaaffar),  Pentas Opera (Zakaria Ariffin) , Zaman Gerhana (Othman Haji Zainuddin) dan beberapa lagi.

Malah Sabri sendiri buat pertama kali ditonjolkan  di dewan ini melalui watak Tok Selampit dalam Hari-Hari Terakhir Seorang Seniman pada 1986. Pementasan Tok Janggut mengulang kembali suasana yang pernah gemilang pernah di Dewan Tun Syed Nasir.  

Harapannya semangat lagu dikir, Wau Bulan Teraju Tiga tidak berakhir di Dewan Tun Syed Nasir. Lagu yang menjadi penutup pementasan itu adalah pemulaan yang baharu. (Utusan Malaysia 17 Oktober 2022)

Advertisement
Please follow and like us:

Author / Editor

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *