Nostalgia tulisan pertama

Saya (kiri) dan Allahyarham Azizan Hashim di pejabat Utusan Melayu Alor Setar tahun 1983.

Tulisan saya yang pertama disiarkan di Utusan Malaysia pada 1980. Saya memberikan satu sudut pandang yang kritikal mengenai belia. Ketika itu saya tergolong dalam belia, umur 20 tahun. Saya sangat naif tidak tahu hukum hakam menulis di akhbar, cuma berpandukan pengamatan dari pembacaan sahaja.

Dengan tidak disangka-sangka selepas lebih dua minggu menghantar secara pos kepada Utusan Melayu di Jalan Chan Sow Lin, Kuala Lumpur, tulisan itu muncul dalam Utusan Malaysia. Itu detik bersejarah dan pencapaian peribadi yang luar biasa hebatnya. Gembira tidak terkata apabila nama (byline) saya ditulis pada bahagian atas rencana.

Rutin saya hampir setiap pagi mengayuh basikal kira-kira 10 km ke pekan Simpang Empat, Perlis untuk membaca surat khabar. Di situ ada sebuah kedai runcit yang juga menjual surat khabar dan majalah. Selepas menghantar ke Utusan, setiap hari harapan saya berbunga yang tulisan itu disiarkan.

Saya tunjukkan dan baca kepada ibu dan ayah. Ayah hanya boleh menulis dan membaca jawi, ibu pula hanya boleh membaca al Quran. Mereka tidak boleh membaca apa yang saya tulis. Tetapi mereka kelihatan sangat gembira.   Macam saya juga yang rasa seolah-olah satu kampung baca tulisan itu.

Tiga bulan selepas itu saya menerima surat, envelop coklat bersaiz 4 inci X 9. Di luarnya bertulis “Utusan Melayu (M) Bhd”. Di dalamnya ada sekeping cek $20. Saya gembira bagai nak pitam. Pertama, kerana dapat bayaran. Kedua, buat pertama kali cek bertuliskan nama saya.

Tetapi timbul pula masalah kerana cek itu dikeluarkan oleh United Malayan Banking Berhad (UMBC) tidak ada cawangan di Kangar. Cawangan terdekat di Alor Setar. Terpaksa pula naik bas lebih sejam untuk ke Alor Setar dan sejam lebih untuk balik semata-mata untuk tunaikan cek $20 itu.

Pada akhir Disember 1982, Karim Ahmad, jurugambar Utusan Melayu di Alor Setar datang ke rumah. Dia memberitahu bos Utusan Melayu di Alor Setar hendak jumpa saya. Bos itu adalah Ketua Biro Utara, Mat Piah Teh Deris. Karim sudah “temberang ” kepada Mat Piah yang saya paling layak dijadikan wartawan sambilan (stringer).

Apa yang saya faham wartawan sambilan boleh pergi kerja ikut suka kerana bayaran dibuat berdasarkan berapa perenggan berita atau rencana yang disiar, bukan ditulis. Satu perenggan berita dibayar 80 sen.

Tetapi Mat Piah mewajibkan saya datang ke pejabat setiap hari kecuali hari cuti mingguan pada Sabtu. Maknanya enam hari seminggu saya terpaksa meredah perjalanan panjang selama lebih sejam dengan motor kapcai dari kampung saya di Perlis ke Alor Setar. Kalau tidak ada tugasan luar, wajib masuk ke pejabat pukul 10 pagi. Tugas di pejabat ialah menelefon polis, bomba dan bilik mayat di Hospital Sultanah Bahyah.

Mat Piah Teh Deris bekas Ketua Biro Utara Utusan Melayu di Alor Setar.

Stringer di pejabat biro seperti Alor Setar terpaksa bersaing dengan wartawan-wartawan yang sudah senior. Berita besar semua mereka sapu, lagi pun Mat Piah takkan mahu ambil risiko memberi tugas kepada stringer untuk buat liputan besar seperti ucapan Menteri Besar atau Menteri yang datang ke Alor Setar. Saya hanya boleh tulis berita longkang tersumbat atau yang setaraf dengan itu sahaja.

Suatu hari saya memberanikan diri masuk ke bilik Mat Piah. Saya tanya kenapa saya kena datang setiap hari dan bukan hari saya ada tugasan? Tanpa memandang saya Mat Piah menjawab, “Kau nak jadi stringer selama-lamanya ka?”

“Taklah. Kalau boleh saya nak jadi wartawan,” jawab saya dengan suara gugup. Mat Piah masa itu berumur lebih kurang 35 tahun. Sangat garang dengan wartawan-wartawan di bawahnya. Karim sudah pesan, “Hang kena jaga angin Mat Piah ni.”

“Hah, nilah kerja wartawan. Datang ofis dan cari benda-benda yang nak ditulis. Alor Setar banyak benda boleh ditulis. Pengarang di Kuala Lumpur tu kalau setakat berita Exco atau wakil rakyat masuk kampung, depa masuk bakul sampah saja.”   Begitulah penegasan Mat Piah.

Mat Piah adalah guru kewartawanan pertama saya. Dia mengajar saya apa itu berita, cara menulis berita dan menilai berita. Saya menjadi stringer tanpa pengalaman menulis berita. Kosong.   Saya hanya memberanikan diri selepas Karim menyakinkan Mat Piah saya boleh jadi wartawan.

Tetapi Mat Piah kerap mengajak saya pergi ke Wisma Darul Aman (Pejabat Menteri Besar Syed Nahar Sahabuddin) ikut tengok wartawan membuat liputan sidang akhbar, ajak pergi ke Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Alor Setar dan dia memperkenalkan saya kepada OCPD dan pegawai-pegawai kanan polis di situ.  Dia memperkenalkan saya sebagai “wartawan.” Saya pun perasan saya seorang wartawan.

Siapa rembat Tanah Rizab Melayu?

Keluasan tanah rizab  Melayu selepas merdeka 60 tahun lalu ialah 12.9 juta hektar.  Tetapi statistik pada 2009  hanya tinggal lebih kurang 4 juta hektar.  Mengikut Perlembagaan,  tanah rizab Melayu yang diambil untuk pembangunan misalnya mesti diganti.  Statistik di atas menunjukkan tanah rizab Melayu yang diambil tidak diganti.  Siapa yang merembat tanah yang diberikan oleh Raja-Raja Melayu kepada orang Melayu?  – ADMIN

 

Di mana letak tanah simpanan Melayu?

Oleh: Ku Amirul Faiz Ku Seman

(Utusan Malaysia 14 Ogos 2017)

SALAH satu resolusi yang diputuskan dalam Konvensyen Memperkukuh Pasak Negara: Ke Arah Wasiat Lebih Tersurat yang diadakan baru-baru ini adalah mengenai isu tanah rizab Melayu. Isu ini menjadi ­tumpuan memandangkan terdapatnya tindakan tidak bertanggungjawab yang gagal menguruskan tanah rizab Melayu dengan baik seperti yang dimandatkan dalam Perlembagaan Persekutuan.

Tanah simpanan Melayu mempunyai sejarah panjang yang mendasari pembentukan Persekutuan Tanah Melayu. Memetik salah satu ungkapan Tujuh Wasiat Raja-Raja Melayu yang berbunyi: “Kami isytiharkan dan kami simpan untuk kamu dan kami benarkan kami isytihar dan simpan untuk anak cucu kamu, selain gunung-ganang, tasik dan hutan simpan, Tanah Simpanan Melayu sehingga nisbah 50 peratus, selebihnya kamu rebutlah bersama-sama kaum lain.”

Kini, setelah 60 tahun merdeka masih ada pihak yang gagal menghayati pentingnya tanah simpanan Melayu. Malah isu hak pegangan tanah juga kadangkala dikaitkan dengan isu perkauman yang sempit. Maka, seeloknya rujukan dibuat kepada Perkara 89 dan 90 Perlembagaan Persekutuan yang memperjelaskan kedudukan tanah simpanan Melayu, tanah adat di Negeri Sembilan dan Melaka serta tanah Pegangan Melayu di Terengganu.

Perkara ini secara jelas memperuntukkan semua hal berkaitan tatacara pengurusan, pembangunan dan pengelasan tanah simpanan Melayu.

Dalam menangani hujah nakal yang mempersoalkan kewujudan tanah simpanan ini, rujukan boleh didorong dengan pemahaman tanah rizab seperti yang dinyatakan di Perkara 89(1) Perlembagaan Persekutuan. Tanpa memerlukan kemahiran berfikir yang tinggi pun, ia secara tersurat mengesahkan bahawa telah wujud tanah-tanah rizab sebelum merdeka dan status tanah-tanah rizab ini hendaklah kekal selepas kemerdekaan. Perkara 89(1) ini secara tidak langsung juga menyatakan wujudnya undang-undang di negeri-negeri Me­layu yang mengawal selia urusan ­tanah simpanan Melayu ini.

Secara ringkas undang-undang tanah simpanan Melayu mula diperkenalkan pada 1 Januari 1914 apabila Enakmen Rizab Melayu 1913 dikuatkuasakan di Negeri-Negeri Melayu Bersekutu. Enakmen ini bagaimanapun dimansuhkan dan diganti pula dengan Enakmen Rizab Melayu 1933 yang seterusnya disemak semula pada 1935 dan diterbitkan semula sebagai Enakmen Rizab Melayu (Negeri Melayu Bersekutu Bab 142). Bagi negeri-negeri seperti Kedah, Perlis, Terengganu, Johor dan Kelantan juga terdapat enakmen yang mengawal selia rizab Melayu.

Menurut Perkara 89(6) Perlembagaan Persekutuan, tanah simpanan Melayu adalah tanah yang disimpan untuk diberi hakmilik kepada orang Melayu atau kepada anak negeri bagi negeri tempat terletaknya tanah itu; dan `orang Melayu’ termasuklah mana-mana orang yang, di bawah undang-undang negeri tempat dia bermastautin, dikira sebagai orang Melayu bagi maksud pe­rizaban tanah.

Bagi mengidentifikasikan Melayu dalam konteks ini, kita harus merujuk kepada enakmen-enakmen negeri kerana takrifan sebagai ‘Melayu’ adalah berbeza mengikut negeri-negeri.

Misalnya, menurut Enakmen Perlis, Melayu itu ditakrifkan sebagai seorang daripada bangsa Malaya atau orang keturunan Arab yang lazimnya berbahasa Melayu dan menganut agama Islam manakala bagi Enakmen 1913, Melayu adalah bangsa Malaya yang bertutur bahasa Melayu atau mana-mana bahasa Malaya dan menganut agama Islam.

Hakim Abdul Malik Ishak dalam kes Muthammah a/p Govindran v Masri Mohamed & Anor ada mengulas mengenai tanah rizab Melayu ini dengan menya­takan bahawa Enakmen Rizab Melayu bertujuan bagi negeri-negeri Melayu melindungi orang Melayu berhubung de­ngan kepentingan mereka di tanah simpanan Melayu.

Tambah beliau, sebarang transaksi untuk menjual, memperoleh atau percubaan untuk menjual atau memperoleh tanah simpanan Melayu yang bertentangan dengan enakmen-enakmen adalah tidak terpakai dan terbatal. Kes ini membuktikan tanah simpanan Melayu bukanlah sesuatu perkara baharu dan adanya undang-undang mengenainya sejak sebelum merdeka.

Justeru ini adalah satu hujah yang pramatang sekiranya terdapat pihak yang menyatakan amalan tanah simpanan Me­layu ini bersifat perkauman dan tidak relevan. Fakta sejarah serta undang-undang telah membuktikan kewujudan tanah simpanan Melayu dan ia dilindungi oleh undang-undang sejak sebelum kemerdekaan Tanah Melayu lagi.

Maka adalah menjadi tanggungjawab bagi kerajaan yang memerintah untuk melaksanakan wasiat Raja-Raja Melayu ini dan memelihara tanah rizab ­Melayu ini seperti mana yang digariskan dalam Perlembagaan Persekutuan.

PENULIS ialah pengamal undang-undang dan aktivis Concerned Lawyers for Justice (CLJ).

Syed Mokhtar tak mampu bayar yuran SPM

Pada tahun 2007 saya mewakili Mingguan Malaysia membuat wawancara eksklusif dengan Tan Sri Syed Mokhtar Al Bukhary selama dua jam setengah bermula pukul 11 malam di Muzium Kesenian Islam. Saya membuat wawancara itu bersama wartawan saya, Amran Ahmad .

Sebelum itu Syed Mokhtar juga memberi peluang kepada dua Wartawan Eksekutif Mingguan Malaysia, Noor Azam Shairi ( kini Pengarang di Malaysian Insight) dan Siti Mariam Mat Zain mewawancara beliau. Setahu saya Syed Mokhtar menolak untuk diwawancara oleh media lain dan tidak pernah memberikan kenyataan kepada wartawan.

Saya tidak tahu apakah yang membuatkan beliau terbuka hati untuk memberikan keizinan kepada Mingguan Malaysia mewawancaranya sebanyak dua kali. Tetapi yang pasti Syed Mokhtar lebih senang berkerja daripada bercakap dan mencari publisiti di media.

Beliau seorang yang sangat ringkas, mesra dan paling ketara ialah sikap merendah diri yang tinggi. Syed Mokhtar tidak nampak di mana perlunya seorang manusia yang diberikan rezeki oleh Allah boleh membanggakan diri. Ini kerana pada pegangan Syed Mokhtar, beliau hanya menyalurkan kekayaan yang Allah anugerahkan kepada golongan yang memerlukan.

Sehari sebelum wawancara pegawai beliau memberitahu, Syed Mokhtar tidak boleh memberikan masa dan tempat, tetapi bila-bila masa beliau ada masa senggang. Dua jam sebelum wawancara saya diminta datang ke Muzium Kesenian Islam pukul 11 malam.

Masjid Albukhary di Jalan Hang Tuah, Kuala Lumpur

Malam itu Syed Mokhtar hanya baju T berkolar berwarna putih, seluar kelabu dan memakai sandal. Apabila saya memperkenalkan Ketua Jurugambar ketika itu, Syed Agil Syed Jaafar kepadanya, beliau berseloroh, ” Awat tak habaq ada nak ambik gambaq. Kalau tidak boleh pakai cantik sikit.”

Saya berkata, “Tak apa. Gambaq bilionaire pakai cantik dah biasa. Gambar pakai baju T dengan selipa ni yang unik.” Ketika itu beliau berusia 56 tahun dan wajah kearaban sangat ketara. Loghat Kedah sangat pekat dan kebetulan malam itu semuanya orang utara, termasuk Pengerusi Pelabuhan Tanjung Pelepas Datuk Sidik Osman yang turut berada di situ. Pelabuhan Tanjung Pelepas adalah milik Syed Mokhtar.

Syed Mokhtar tidak pernah memperagakan kekayaannya seperti sesetengah “orang kaya Melayu” yang lain hingga kemewahan di bilik tidur pun semua didedahkan kepada media. Kereta dan rumah jangan cakaplah, macam sudah menjadi prasyarat “orang kaya Melayu” dedahkan kekayaan mereka.

Kekayaan Syed Mokhtar diketahui umum apabila didedahkan oleh majalah antarabangsa, Forbes. Tetapi umum dapat menjangka kekayaan beliau apabila mempunyai banyak syarikat dan meneroka pelbagai bidang perniagaan.

Anak seorang penjual daging di Alor Setar ini sebenarnya tidak sempat mengambil peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) kerana keluarga tidak berkemampuan. Beliau membantu ayahnya sebelum menceburi perniagaan beras. 

Syed Mokhtar ketika menerima anugerah Tokoh Maal Hijrah daripada Yang diPertuan Agong, Sultan Mizan

Kata Syed Mokhtar, lori pertama yang dibelinya untuk berniaga beras masih menjadi miliknya. Itu satu kenangan berharga sebelum menjadi orang Melayu terkaya di negara ini. Bagaimanapun beliau tidak gemar bercakap tentang kekayaan yang dimiliki tetapi banyak memperkatakan bagaimana kekayaan itu dimanfaatkan oleh golongan yang kurang kemampuan.

Kesimpulan daripada wawancara panjang itu ialah Syed Mokhtar mengamalkan konsep kekayaan adalah satu proses untuk membantu golongan yang memerlukan.

Beliau berpendapat, kekayaan yang diperoleh dengan izin Allah mahu dikongsikan dengan pihak yang memerlukan. Misalnya beliau menubuhkan Yayasan Al Bukhary yang mengeluarkan biasiswa dan menaja beribu pelajar miskin melanjutkan pelajaran di universiti tempatan dan luar negara.

Tidak cukup itu yayasan ini juga membiayai orang miskin mengerjakan haji pada setiap tahun. Syed Mokhtar berpendapat zakat yang dikeluarkan setiap tahun tidak memadai berbanding rezeki yang Allah berikan kepadanya. Oleh kerana itu beliau menubuhkan Yayasan Al Bukhary untuk membantu golongan yang miskin.

Misalnya pada suatu hari jawatankuasa surau Jalan Hang Tuah Kuala Lumpur menghantar surat memohon bantuan untuk membaikpulih surau berkenaan. Apabila Syed Mokhtar mendapat tahu permohonan itu, beliau bertanya kenapa tidak didirikan masjid? Kemudian Syed Mokhtar sedekahkan sebuah masjid di Jalan Hang Tuah dan berdirilah Masjid Al Bukhary menggantikan sebuah surau usang dan uzur sebelum ini.

Kata-kata Syed Mokhtar yang masih saya ingat, “Apalah sangat hendak dibanggakan dengan kekayaan. Rumah besar macam singahsana pun pada satu-satu masa kita tidur satu bilik sahaja. Kereta banyak nak buat apa, satu masa kita pandu satu kereta dan makan hanya sampai kenyang sahaja.” Sebab itu orang tidak tahu apa jenis kereta, rumah dan cara hidup Syed Mokhtar seperti sesetengah orang kaya lain.

Saya sangat setuju dengan Syed Mokhtar bahawa kekayaan bukan untuk diperagakan atau disalurkan kepada kegiatan yang tidak ada kaitan membantu golongan miskin. Kaya lawannya miskin, maka apabila dianugerahkan kekayaan, itu adalah hak golongan yang miskin.

Saya berbangga ada orang Melayu kaya yang mempunyai pemikiran dan keinsafan seperti Syed Mokhtar. Sebaliknya saya bukan sahaja tidak berbangga malah rasa diperbodohkan apabila ada orang kaya yang memperagakan kekayaan yang semuanya untuk dirinya.